پیگیری سفارش
بستن پنجره
دیابت
11 تیر ماه 1401

دیابت چیست؟


هورمون انسولین یکی از هورمان های تولیدی در بدن انسان است. انسولین از لوزالمعد به درون خون تزریق میشود و وظیفه اصلی آن ایجاد تعادل و "کاهش قند خون" است. در اصل انسولین باعث میشود تا قند، از خون به سلول های بدن منتقل شوند. دیابت یا همان بیماری قند، در اصل یک اختلال در سیستم سوخت و ساز بدن است که در آن بدن توانایی تولید هورمون انسولین خود را از دست میدهد و یا خود را در مقابل این هورمونِ کاهش دهنده قند خون مقاوم میکند و این شروع بیماری دیابت است. زمانی که سطح انسولین در بدن کاهش پیدا کند، انتقال قند از خون به سلول ها سخت میشود که در نهایت باعث افزایش سطج قند خون بدن میشود.

به تعریف دیگر؛ زمانی که یک شخص به بیماری دیابت دچار میشود، توانایی استفاده از گلوکز را از دست میدهد و یا نمیتواند به طور کامل آن را استفاده کند. با افزایش گلوکز در بدن و ناتوانی در کاهش و هضم آن، قند خون بدن افزایش پیدا میکند. افزایش قند خون در طب پزشکی نام هایپرگلیسمی را دارد.

انواع دیابت کدام اند؟

اگر در مورد دیابت مطالعه کرده باشید و کمی اطلاعات درمورد آن داشته باشید، احتمالا تا به حال نام هایی مانند دیابت نوع یک و دیابت نوع دو را شنیده اید و برایتان سوال شده که منظور از این نام ها چیست؟ در ادامه درمورد انواع دیابت توضیح بیشتری به شما میدهیم.

دیابت نوع یک چیست؟

دیابت نوع یک قبلا با نام هایی چون "دیابت وابسته به انسولین" و یا دیابت نوجوانی معروف بود. حدودا ده درصد افراد دیابتی در دنیا، دچار بیماری دیابت نوع یک هستند، در دیابت نوع یک، سلول های لوز لمعده که وظیفه ترشح انسولین به خون را دارند، دیگر هیچ انسولینی را به خون تزریق نمیکنند. اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع یک، افراد پایین تر از 30 سال، حتی کودکان هستند. اگر به دنبال یک دلیل علمی برای به وجود آمدن دیابت نوع یک هستید باید بدانید که حتی متخصصان نیز هنوز توضیح قانع کننده ای برای به وجود آمدن آن ندارند. به طور کلی 3 نظریه برای توضیح این بیماری ارائه شده است که در پایین به آنها میپردازیم:

1_ داشتن زمینه ابتلا به دیابت (ارثی)
2_ ویروس های صدمه زننده به پانکراس در بدن
3_ اختلال و مشکلات موجود در سیستم دفاعی بدن انسان که سبب از بین رفتن سلول های تولید کننده انسولین (سلول های جزایر لانگرهانس) در لوزالمعده میشود.

دیابت نوع یک در افرادی که قبلا دچار بیماری های سیستم ایمنی بدن شده اند رایج تر است. این بیماری ها عبارت اند از:

  • بیماری گریوز
  • تیروئیدیت هاشیموتو
  • بیماری آدیسون
  • و...

در دیابت نوع یک، سلول های ترشح کننده انسولین، توسط لنفوسیت ها آنقدری تخریب میشوند که این سلول ها دیگر توانایی تنظیم قند خون بدن را از دست میدهند. پس از از بین رفتن 70 تا 90 درصد این سلول های ترشح کننده انسولین، هایپرگلاسیمی یا همان افزایش قندخون اتفاق می افتد. (دقت کنید که هایپرگلاسیمی همان افزایش قند خون است و دیابت به مشکلاتی است که باعث ایجاد هایپرگلاسیمی میشود)اغلب پس از، از بین رفتن این درصد از سلول ها و پیدایش هایپرگلاسیمی، دیابت در این زمان تشخیص داده میشود.

این دقیقا همان زمانی است که بیمار به دریافت انسولین از خارج بدن خود نیاز پیدا میکند. این دریافت انسولین باعث کنترل هایپرگلاسیمی و علاوه بر آن چربی، متابولیسم و پروتئین میشود. همینطور این انسلوین دریافتی از ایجاد "کتوز" جلوگیری میکند.


همانطور که گفته شد عوامل ایجاد کننده دیابت نوع یک اغلب به طور مطمئن تشخیص داده نشده اند و 3 نظریه در مورد دلایل ایجاد آن در بالا برای شما نام برده شد. قوی ترین نظریه توضیح دهنده دلیل ایجاد دیابت نوع یک، نظریه سوم است. اگر بخواهیم این موضوع را به طور خلاصه و ساده برای شما بیان کنیم، روال به این صورت است که سلول های تولید کننده انسولین در بدن به اشتباه یک نوع سلول خطرناک شناخته میشوند و در نهایت سلول های ایمن کننده بدن باعث از بین رفتن آنها میشود. منظور از سلول های ایمن کننده همان لنفوسیت ها است. لنفوسیت ها نوعی گلبول سفید هستند که وظیفه حفظ ایمنی بدن، در مقابل خطرات را بر عهده دارند.

دیابت ایدیوپاتیک: دیابت ایدیوپاتیک نیز نوع دیگری از دیابت نوع یک است. علائم این بیماری مانند دیابت نوع یک است (کمبود دائمی انسولین) اما برخلاف آن، اثری از مشکلات سلول های ایمن کننده در این بیماران دیده نمیشود و عملا توضیحی برای بیماری آنان وجود ندارد.

دیابت نوع دو چیست؟

تا به اینجا اطلاعات کاملی در مورد دیابت نوع یک به زبان ساده برای شما بیان شد. در ادامه قصد داریم تا دیابت نوع دو، که شایع ترین نوع دیابت است را به شما معرفی کنیم.
دیابت نوع دو یا دیابت بزرگسالی 90 درصد افراد مبتلا به دیابت را شامل میشود. در این نوع دیابت، انسولین در بدن افراد به اندازه کافی ساخته و ترشح میشود اما به دلایلی تأثیر خود را بر روی تسهیل ترشح قند از خون به سلول ها نمیگذارند و در نهایت قند خون افزایش یافته و باعث ایجاد هایپرگلیسمی میشود. دلیل بی اثر شدن انسولین در بدن این افراد را اغلب مربوط به اختلالات در پاسخ به هورمون های بدن و مقاوت به ماده انسولین میدانند.

در این نوع دیابت بدن افراد حتی گاها بیش از اندازه مورد نیاز انسولین ترشح میکند اما گیرنده های انسولین در بدن به این ماده مقاوم شده و نمیتوانند آن را وارد سلول ها کنند و از آن برای کاهش قند خون استفاده کنند. علل زیادی برای ایجاد دیابت نوع دو وجود دارد. مهم ترین آن را شاید بتوان مربوط چاقی دانست. این دیابت در افراد چاق شایع است و طبق تحقیقات سازمان جهانی دیابت، چاقی میتواند باعث ایجاد مقاومت بدن در مقابل انسولین شود.



اگر بخواهیم در مورد شیوع این بیماری بین زنان و مردان مقایسه ای داشته باشیم باید بدانید که خانم ها بیشتر از آقایان مستعد دیابت نوع دوم هستند. این دیابت نیز مانند دیابت نوع اول پس از گذشت زمان زیادی تشخیص داده میشود و افراد پس از مبتلا شدن به هایپرگلایسمی به فکر درمان دیابت می افتند.

به طور کلی افرادی که بیش از بقیه مستعد بیماری دیابت نوع دو هستند را برای شما در پایین نام میبریم:

  • افراد مسن
  • افراد کم تحرک
  • افراد چاق
  • افراد دارای فشار خون
  • زنان با سابقه دیابت بارداری
  • افراد دارای مشکلات چربی خون

دیابت بارداری چیست؟

تا اینجا متوجه شدید که افزایش بیش از حد گلوکز میتواند باعث ایجاد دیابت شود. این موضوع در زنان باردار کمی جدی تر است. افزایش گلوکز خون در زنان باردار به مقدار بیش از 5 الی 10 درصد جمعیت، به هر دلیلی که اتفاق بیوفتد، باعث ایجاد دیابت بارداری میشود.
طبق تحقیقات، اعلام شده است که بارداری، خود به دلیل افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین، میتواند یک عامل به وجود آورنده دیابت باشد.

طبق آمار ویکی پدیا، بین 5 الی 8 درصد از زنان در بارداری دچار دیابت بارداری میشوند و باید سریعا به دنبال درمان دیابت خود باشند. مشکلاتی که دیابت در بارداری ایجاد میکند میتواند علاوه بر مادر، گریبان گیر فرزند نیز بشود. پس بهتر است حتما در صورت مشکوک بودن به این بیماری در دوران بارداری، برای درمان دیابت به پزشک مراجعه شود.

علائم دیابت چیست و چگونه بفهمیم دیابت داریم؟

دیابت انواع مختلفی دارد که در این مقاله به 2 نوع از مهم ترین آنها پرداختیم. هرکدام از این انواع دیابت نیز میتواند علائم مخصوص به خود را داشته باشد. در ادامه به توضیح علائم دیابت های مختلف میپردازیم:

موضوعی که در اغلب دیابت ها یکسان است این است که در ابتدای ابتلا به آن، هیچ علامتی نشان دهنده بیماری فرد نیست. اما پس از گذشت زمان و بالا رفتن قندخون، به مرور علائم دیابت خود را نشان میدهد. این علائم عبات اند از:

  • پرخوری شدید
  • پر ادراری
  • نوشیدن بیش از حد مایعات
  • کاهش وزن در عین پرخوری و اشتها
  • خستگی
  • تاری دید

این علائم، از ابتدایی ترین علائم دیابت است. البته علائم دیابت در بزرگسالان به مرور و در کودکان به صورت ناگهانی خود را نشان میدهند. پس از علائم اولیه دیابت، علائم دیگری نیز خود را نشان میدهند که با مشاهده آنها باید سریعا برای درمان دیابت اقدام کرد، به طور مثال از رایج ترین علائم دیابت، خستگی مفرط فرد بیمار و هیمنطور بیماری کم آبی بدن است (از دست دادن آب بیش از حد در بدن و تشنگی شدید). علائمی که تا اینجا توضیح داده شد، به صورت کلی در اغلب افراد مبتلا به دیابت مشاهده میشود اما اگر بخواهیم علائم مروبط به هر دیابت را به صورت جداگانه برای شما توضیح دهیم، این علائم به این صورت اند:

علائم دیابت نوع یک

  • تشنگی شدید
  • خستگی شدید
  • گرسنگی شدید
  • افزایش دفعات ادرار
  • افزایش بی حوصلگی
  • کاهش وزن

از علائم جدی دیابت نوع یک هستند که نشان دهنده نیاز سریع به درمان دیابت هستند.

علائم دیابت نوع دو

  • تشنگی زیاد
  • افزایش تعداد دفعات ادرار
  • عصبی بودن
  • بی حوصله بودن
  • بی حسی
  • مور مور شدن دستان و انگشتان
  • اختلالات بینایی
  • دیر بهبود یافتن جای زخم ها

از علائم دیابت نوع دو هستند و باید با مشاهده آن ها سریعا برای جلوگیری از پیشرفت و درمان دیابت اقدام کرد.

عوارض دیابت چیست و چه مشکلاتی را در بدن ایجاد میکند؟


افزایش قند خون در بدن در کوتاه مدت شاید نتواند مشکل خاصی را ایجاد کند اما وجود آن به مدت طولانی میتواند باعث ایجاد مشکلات زیاد و حادی شود. مهم ترین مشکلی که این بیماری برای انسان به همراه دارد، تخریب رگ های ریز اما حیاتی موجود در بدن است. در درجه اول این تخریب رگ ها میتواند باعث آسیب به اندام های مهم انسان چون چشم ها، کلیه ها و اعصاب شود.

در ادامه به صورت مفصل به عوارض دیابت میپردازیم:

کتواسیدوز دیابتی

یکی از عوارض دیابت نوع یک است. دلیل آن نیاز بدن به انسولین و نبود انسولین به مقدار مورد نیاز در بدن است. این مورد در افرادی که در حال درمان خود با تزریق انسولین خارجی هستند نیز دیده میشود که دلیل آن نیاز بدن به انسولین به مقدار یا با دوز بالاتر است.

تنفس سخت، نفس با بوی بد (بوی کتان)، حالت تهوع، استفراغ، درد های شکمی و کاهش سطح هوشیاری از جمله علائم این مشکل است. درمان این بیماری اغلب نیاز به مراقبت های پزشکی و بستری شدن دارد و اصلی ترین موضوع برای درمان زودهنگام هنگام آن، کنترل سطح قند است.

شوک هایپراسمولار هیپرگلیسمیک

این حالت با نام هایی مانند سندرم یا کمای هایپراسمولار نیز شناخته میشود. در این بیماری سطح هوشیاری کاهش پیدا میکند و ممکن است حتی به تشنج و وارد شدن به حالتی "شبیه" به سکته مغزی همراه باشد. درمان این وضعیت باید به سرعت اتفاق بیوفتد و در صورت کوتاهی ممکن است به مرگ بیمار ختم شود.

هیپوگلیسمی

این حالت برعکس دو حالت قبلی در صورت افت بی اندازه قند خون اتفاق می افتد. دلیل این موضوع نیز استفاده بی رویه از دارو های کاهنده قند خون است. البته موارد دیگری نیز میتواند باعث ایجاد این مورد در افراد دیابتی شود. این موارد اعمالی هستند که باعث افزایش مصرف بیش از حد گلوکز در بدن میشود از جمله:

  • ورزش های سنگین و زیاد
  • کاهش تغذیه
  • مصرف نوشیدنی های الکلی

بروز این عارضه میتواند به تسنج و یا حتی کما در فرد مبتلا ختم شود.

بیماری های کلیوی

از عوارض شایع دیابت است که اهمیت درمان قطعی دیابت را دوچندان میکند. حدود پنجاه درصد بیماران دیابتی در طول بیماری خود با مشکلات کلیوی روبرو میشوند. این عارضه های کلیوی در بیماران مبتلا به دیابت میتواند باعث کاهش عمر شود. علاوه برآن عارضه های کلیوی میتواند مسبب مشکلاتی چون نارسایی کلیوی، دفع پروتئین از ادرار و ... باشد.

مواردی که میتواند باعث تشدید این عرضه های کلیوی شود، عبات است از:

  • ابتلا به دیابت در دراز مدت
  • کنترل ضعیف قند
  • درصد بالای فشار خون
  • چاقی زیاد
  • مصرف دخانیات

نا رسایی های کلیوی اغلب در بیماران مذکر مبتلا به دیابت دیده میشود.

مشکلات بینایی

مشکلات بینایی اغلب در افراد مسن مبتلا به دیابت دیده میشود. این مشکل ممکن است درصورت پیش روی به نابینایی کامل فرد مبتلا ختم شود. خوشبختانه ترس از این موضوع یکی از عوامل محرک بیماران دیابتی، برای پیگیری روند درمان دیابت خود است.

چطور از بروز دیابت جلوگیری کنیم؟


چطور دیابت نگیریم؟ با توجه به مشکلاتی که این بیماری برای بدن ایجاد میکند و همینطور آمار بالای ابتلا به دیابت، مطمئنا این سؤال بسیاری از افراد در سراسر جهان است. برای پاسخ دادن به این سؤال باید در ابتدا بدانیم که دلایل بروز دیابت چیست؟

یکی از شایع ترین دلایل ایجاد این بیماری، داشتن زمینه ارثی است. در این حالت بیماری دیابت در نسل های قبل و خانواده فرد شایع است و فرد نیز مستعد دیابت است. حالت شایع دوم، چاقی است. در این حالت چاق شدن روز به روز بدن موجب مشکلاتی از جمله اختلال در ترشح انسولین و یا هضم آن و عدم کنترل قند خون در بدن میشود.

برای جلوگیری از ابتلا به دیابت در حالتی که مستعد آن به صورت ارثی هستید، باید به شدت پرهیز کنید. پرهیز از عادات غذایی نا مناسب که باعث ورود مقدار زیاد قند در بدن میشود. همینطور خودداری از مصرف غذاهای چرب یک موضوع مهم برای جلوگیری از بروز دیابت است.

در مورد حالت دوم، باید بدانید که اغلب دیابتی های دنیا، به دلیل چاقی و دلایل مرتبط به آن، به این بیماری مبتلا میشوند که در اکثر اوقات نیز دیابت این افراد دیابت نوع دو است. برای جلوگیری از بروز دیابت در این وضعیت باید به وزن خود اهمیت بدهید.
از عادات غذایی بد به شدت پرهیز کنید؛ تغذیه از فست فود ها به روند ابتلا به دیابت کمک میکند و این پروسه را سرعت میبخشد. پس جدا از خوردن فست فود ها و همینطور مواد غذایی حاوی نگهدارنده ها خودداری کنید.

سبزیجات و جلوگیری از دیابت

البته عادات بد غذایی صرفا به تغذیه از غذاهای چرب محدود نمیشود. بلکه کمبود بعضی از مواد غذایی نیز میتواند به عنوان عادات بد در نظر گرفته شود. اگر دوست ندارید به دیابت مبتلا شوید، از مصرف غذاهای فیبر دار غافل نشوید. مصرف مواد غذایی فیبر دار خود به عنوان یک درمان دیابت شناخته میشود و قبل از ابتلا به دیابت نیز به شدت به بدن برای کاهش قند خون و استفاده از انسولین کمک میکند.

به خوبی از سبزیجات در وعده های غذایی خود استفاده کنید. میوه ها نیز میتوانند به شدت کمک کننده باشند البته بهتر است تا از میوه های قند دار کمتر از دیگر میوه ها استفاده کنید. در مورد میوه ها به این نکته نیز توجه کنید که تغذیه از میوه های تراریخته ممکن است به بدن شما اسیب برسانند. از جمله میوه های تراریخته موجود در بازار فعلی میتوان به مِلون ها اشاره کرد.

پس از تغذیه، نوبت به موضوع بسیار مهم ورزش میرسد. ورزش های سبک و البته مداوم میتواند به کنترل قند خون و ترشح انسولین در بدن کمک کند و از بروز دیابت در بدن جلوگیری کند. دقت کنید که برای ورزش به صورت روزانه برنامه ریزی کنید و حتی اگر زمان بسیار کمی را به آن اختصاص میدهید، حتما آن را به طور منظم اجرا کنید.

به هیچ عنوان اهمیت ورزش در جلوگیری از دیابت را نا دیده نگیرید. بهترین ورزش برای این منظور ورزش های هوازی چون دویدن و همینطور شنا در آب است.

درمان دیابت


پر تعداد ترین سؤالی که از طرف افراد مبتلا به دیابت از ما پرسیده میشود، سؤال درمورد درمان قطعی دیابت است. بهتر است به جای مقدمه چینی و طول دادن بیش از حد این بحث، این موضوع را صراحتا اعلام کنیم که هیچ راهی برای درمان قطعی دیابت در حال حاضر جود ندارد.
البته این موضوع به این معنی نیست که هیچ گاه دیابت به صورت قطعی درمان نمیشود بلکه به تازگی خبر های خوبی در مورد کشف راه هایی برای درمان قطعی دیابت توسط متخصصان اروپایی شنیده میشود اما در هرحال این روش ها هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است.

از همین رو به جای اینکه به روش های درمان قطعی دیابت به صورت غیرواقعی بپردازیم، به معرفی روش های درمان دیابت میپردازیم و توضیحات کاملی درمورد این موضوع به شما میدهیم

اجرای صحیح روش های درمان دیابت زیر نظر پزشک، میتواند به شدت از سطح این بیماری بکاهد و باعث شود حتی شما در زندگی روزمره خود آن را حس نکنید.

داروهای دیابت

اولین و پراستفاده ترین روش برای درمان دیابت، استفاده از داروهای دیابت است. یکی از روش ها برای درمان دیابت نوع یک، استفاده از داروهای تزریق انسولین است. تزریق انسولین با استفاده از نوعی واکسن قابل نگهداری به بدن فرد مبتلا به دیابت انجام میشود. این واکسن ها میتواند در قسمت های مختلفی از بدن از جمله شکم، دست و... تزریق شود.

این واکسن ها، انسولین مورد نیاز بدن که دیگر توسط غده های هیپوفیز تولید نمیشود را وارد بدن میکنند تا سوخت و ساز بدن را کنترل کرده و از افزایش قند خون جلوگیری کند. زمان و دوز تزریق این واکسن ها نیز طبق نظر پزشک و نسبت به حاد بودن دیابت در بیمار، تغذیه، عادت های زندگی، بیماری های دیگر و... تعیین میشود که میتواند به صورت ساعتی، روزانه، دوروز یکبار و ... تنظیم شود.

البته به تازگی نوعی دستگاه پزشکی وارد بازار شده که اتصال آن به بدن میتواند دائما سطح قند خون بیمار را اندازه گیری کرده و درصورت نیاز انسولین را به بدن وی تزریق کند. استفاده از این دستگاه شاید بتوان یک روش درمان قطعی برای دیابت دانست.

برای درمان دیابت نوع دو با دارو، داروهای بسیاری ساخته شده که نسبت به نیاز بیمار برای وی تجویز میشوند. ممکن است داروی تجویزی برای فرد مبتلا به دیابت نوع دو از نوع تزریقی نبوده و خوراکی باشد.

به طور کلی داروهای درمان دیابت عبارتند از:

  • داروهای افزایش دهنده تولید انسولین در بدن
  • داروهای کاهنده جذب قند توسط روده ها
  • داروهای بهبود دهنده استفاده از انسولین در بدن
  • داروهای کاهنده تولید قند در کبد
  • داروهای بهبود دهنده مقامت بدن در مقابل انسولین
  • داروهای افزایش دهنده دفع قند از ادرار

و...

تغذیه مناسب در درمان دیابت

یکی دیگر از روش های درمان دیابت که متاسفانه در ایران به شدت مورد کم توجهی قرار میگیرد، تغذیه مناسب است. تغذیه مناسب مخصوصا در دیابت نوع یک اهمیت بسیار بالایی در درمان دارد. رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت رژیمی است که میزان مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی درآن قرار داشته باشد. البته مقدار دقیق این تغذیه صحیح را پزشک با سنجش شرایط و مشخصات شما تعیین میکند اما به طور کلی در بهترین حالت، یک فرد دیابتی نباید بیش از 7 درصد چربی اشباع در رژیم غذایی خود داشته باشد و همینطور مصرف چربی های ترانس برای وی کاملا قدقن است.

بهترین حالت استفاده از کربوهیدرات زیاد و کاهش استفاده از موادغذایی پرچرب و پرکالری است.

ورزش در درمان دیابت


ورزش قسمت مهمی در درمان دیابت محسوب میشود. ورزش میتواند به خوبی باعث کاهش قند خودن در بدن افراد شود و حتی سوخت و ساز بدن در استفاده از قندخون را بهبود بخشد. البته در قسمت های قبل گفته شد که ورزش بی رویه و سنگین خود میتواند باعث ایجاد عوارض و حملاتی به بدن شود. از این رو بهتر است قبل از برنامه ریزی برای ورزش، با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید.

اغلب پزشکان توصیه میکنند تا قبل از شروع ورزش یا درمیان آن، از یک وعده کوچک غذای تشکیل شده از کربوهیدرات استفاده کنید. ورزش برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو به شدت پیشنهاد میشود. مخصوصا ورزش های هوازی که باعث کاهش وزن و بهبود استفاده از انسولین در بدن آنان میشود.

درمان دیابت بدون دارو

منظوز ار درمان دیابت بدون دارو، پرهیز در استفاده از داروهای شیمیایی معمول؛ چون انسولین و غیره است. در این روش درمان دیابت، با استفاده از آموزه های طب سنتی و دارو های تجویز شده توسط متخصص این طب، میتوان سطح قندخون را کنترل کرد.

  • کرم کپسایسین
  • روغن پامچال
  • سیر
  • ریحان
  • شنبلیله
  • جیسینگ
  • و...

داروهایی هستند که متخصصان طب سنتی اغلب آنها را برای بهبود و درمان دیابت تجویز میکنند. البته به هیچ عنوان استفاده از آنها بدون ظنر پزشک متخصص طب سنت توصیه نمیشود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را به صورت کاملا جامع اما ساده با بیماری دیابت آشنا کنیم. انواع دیابت را برای شما نام برده وتوضیح دهیم و نشانه های بروز این بیماری را بیان کنیم.
در نهایت نیز در مورد درمان قطعی دیابت و درمان دیابت توضیحات تکمیلی و مهمی را به شما دادیم که امیدواریم این توضیحات برای شما مفید واقع شده باشد.

به عنوان کلام اخر به شما پیشنهاد میکنیم در صورتی که دچار هرکدام از انواع دیابت هستید و یا به هرنحوی مستعد آن هستید، به شدت از دخانیات دوری کنید، تغذیه روزانه خود را تغییر دهید و به سمت کاهش وزن و ورزش های سبک روی بیاورید. همینطور هرچه سریعتر برای تشخیص بیماری خود به پزشک متخصص دیابت مراجعه کنید و به هیچ عنوان این موضوع را پشت گوش نیندازید.

مطمئن باشید وجود یک پزشک در کنار شما باعث پیشرفت روند درمان دیابت میشود. نکته ای که باید تمام افراد مبتلا به دیابت آن را بدانند این است که دیابت یک بیماری بسیار شایع است و افراد زیادی در سراسر دنیا با آن مواجه اند. پس به هیچ عنوان در صورت مبتلا شدن به آن امید خود را از دست ندهید. روحیه خوب و مثبت به خوبی میتواند به شما در درمان دیابت کمک کند.

به اشتراک بگذارید
aa
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش
هزینه نهایی سفارش
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده